Varga Géza: A székely rovásírás

Nemzeti írásunk teljesebb leírásának vázlata


A kínai "középső út" szójel 


Karlgren kötetében seregnyi párhuzamát találjuk a székely jeleknek. A kínai "középső út" jel a székely írás "us" (ős) jelének formai-tartalmi megfelelője, Karlgren kötetében az 1007. jel.


A kínai "középső út" jel változatai

A kínai írás jellegzetessége a montázstechnika. Igen sok kínai jel több elemi jelből alkotott összetétel. Nincs ez másképpen a most bemutatandó "középső út" jel esetében sem, némelyik jelváltozat több összetevőből áll. 

Mivel az összetevők között a székely írás jeleinek több megfelelője is megtalálható, e párhuzamok segítenek megérteni e kínai jelmontázst. 


1. ábra. A kínai írás "középső út" jelének változatai Karlgren kötetében


2. ábra. Karlgren a fenti tájékoztatást adja a kínai "középső út" jel változatairól


A kínai jel jelentése

A kínai chung írásjel Karlgren szerint middle "közép", vagy middle way "középső út" jelentésű. Hozzátehetjük: a jel a Tejút hasadékát ábrázolja, ahol karácsonykor a Nap kél.

E jel a kőkori ősvallás legfontosabb témáját jelentő Tejútra utal, amelyet Szibériában turu-nak (útnak), az angolok is milky way-nek (Tejútnak) neveznek. 

A Tejút az eget és a Földet (az istenek és az emberek világát) köti össze, s ez adta a szakrális jelentőségét, ezért "középső út". Az ősvallási elképzelés szerint a Tejút egyúttal a világ forgástengelye, azaz valóban a világ közepén lévő út.


A jelek képi tartalma


3/a. ábra. Karlgren 1007/i jele; a kínai "középső út" jel mindegyik változatában szerepel ez, vagy egy hozzá hasonló jel - mert ez fejezi ki a "középső út" lényegét; az itt látható alapjel a Tejutat és a hasadékát ábrázolja a benne karácsonykor kelő napistenre utaló függőleges vonallal - amely a székely írás "sz" betűjének (az egykoriszár "úr" szójelnek) felel meg


3/b. ábra. A székely írás "us" (ős) jele a nikolsburgi ábécéből; a Tejút hasadékát ábrázolja a karácsonykor benne kelő napistennel; a székely jel azért jelöli az ősszavunkat, mert az ősvallás szerint a napistentől származunk 


3/c. ábra. A székely írás "sz" ( szár "úr") jele a nikolsburgi ábécéből; Herodotosz örökítette meg Oitoszür szkíta napisten nevét (vö. sumer Utu "Idő, a napisten neve",sar "király"!); ez a jel - a napisten jele - található meg a kínai "főút" és a székely "us (ős) jel közepén 


4. ábra. Karlgren 1007/d jele kis zászlócskákat is tartalmaz; arra emlékeztetnek e szalagok, hogy Ázsia keleti részén szokás a különleges tiszteletben álló fákra szalagokat kötni; ami azt is jelenti, hogy a Tejút a magyar népmesékből ismert égigérő fával azonosítható (az égigérő fa Berze Nagy János felismerése szerint az Istennel azonos)


5/a. ábra. Karlgren 1007/d jelmontázsának jobb fele a szalagos Tejút ábrázolása, a bal fele meg a kínai írás "víz" jele; a jobb oldalon lévő Tejútábrázolás hasadékából most hiányzik a napistenre utaló függőleges vonal, a székely "sz" ( szár "úr") megfelelője; a bal oldali "víz" jel közepén lévő hullámvonal a székely írás "ü" (ügy"folyó") jelével azonos


5/b. ábra. A székely írás "ü" (ügy "folyó") jele Bél Mátyás ábécéjéből


6/a. ábra. Karlgren 1007/d jelmontázsának közepén a jól ismert Tejútábrázolást, sarkain pedig a székely írás "zs" ( zsendül, zsenge) jelének megfelelőjét látjuk; ez a jelmontázs egy felülnézeti világmodell, amely egyrészt azt fejezi ki, hogy a Tejút a világ közepe (a grafikai képben itt jelenik meg a kínai jelmontázs ismert "középső út" jelentése); másrészt a sarkokon lévő "zs" ( zsendül) jelek arra utalhatnak, hogy a négy világtáj a Tejútnak (a Tejúttal azonos Istennek) köszönheti az élet lehetőségét


6/b. ábra. A székely írás "zs" (zsenge, zsendül) jele a nikolsburgi ábécéből


Ha a Kargren által felsorolt jelváltozatokat egy latin jelekhez szokott európai átlagolvasó szemével nézzük, akkor azok grafikai világa nagyon változatosnak tűnik. Például aligha érthető, hogy miért szerepel a "q" változatban a "folyó" jele, s miért nem találjuk meg ezt a többi jelváltozatban. Ennek az a magyarázata, hogy az egyes jelváltozatok ugyanazt az ősvallási fogalmat némileg eltérő módon illusztrálták. A világ szakrális középpontjában álló égigérő fához (Tejúthoz) gazdag jelentésvilág kötődött s az egyes jelváltozatok ezekből írtak le hol többet, hol kevesebbet. Egyszer szalagokkal díszített fának, máskor meg folyónak jellemezték a vallásos világnézetűek számára legfontosabb, azaz középső utat.

A most vizsgált jelmontázs esetében nem egyetlen jelforma, hanem az egész jelrendszer azonosságáról van szó. A székely jelek segítségével kibontható és megérthető a kínai jelmontázs eredeti értelme, ősvallási jelentősége. 


Összegzés

A kínai írás "középső út" jelmontázsából megállapítható, hogy a székely és a kínai írást eltéphetetlen kapcsolat fűzi egymáshoz. A kínai írásban erről a jelről megőrződött ismeretek egyúttal a székely "us" (ős) jelről tudottakat is alátámasztják. A Tejút egyrészt az ősvallás istenével (az ősünkkel), másrészt az égbe vezető úttal volt azonos. Ez meghatározza a jelentések összefüggését. A Tejút hasadékát ábrázoló jel joggal rögzíti az egyik írásrendszerben az us "ős", a másikban pedig a "középső út" jelentést.






Weblap látogatottság számláló:

Mai: 89
Tegnapi: 279
Heti: 541
Havi: 3 130
Össz.: 665 945

Látogatottság növelés
Oldal: A kínai "középső út" jel
Varga Géza: A székely rovásírás - © 2008 - 2024 - szekely-rovasiras.hupont.hu

A HuPont.hu az ingyen weblap készítés központja, és talán a legjobb. Ingyen weblap

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »